donderdag 20 januari 2011

Platoon

Door de week is er enkel tijd om De slimste mens op te zetten, kwestie van niet te veel verstrooiing tijdens de leesverstrooiing te hebben. Want eens je begint te zappen, blijf je toch nodeloos plakken voor vaak even onnozele TV-helletjes als belspelletjes. Vannacht was dat toch My Lai die de aandacht trok. Je voelde meteen de herinnering aan Oliver Stones Platoon opborrelen, met mensonwaardig tegenover heroïsch gedrag. De reconstructie van een gruweldaad, we beschuldigen graag hedendaagse barbaarsheid, dit is echter zo oud ook weer niet. En dat zijn dan degenen die in 'ons kamp' vertoeven. Makkelijk zat om te veroordelen en te kruisigen. De getuigenissen waren dan ook oprecht. "Zou ik het gedaan hebben moest ik het bevel hebben gekregen van mijn overste? Zou ik me verzet hebben?" Hij is zo eerlijk om zich afzijdig te houden. "We voerden bevelen uit. We dienden ons land. Vingerwijzend naar de legertop. Vingerwijzend naar het land zelf. Wat zou jij dan wanneer al jouw makkers om jou heen sneuvelen?

Geen opmerkingen: