zondag 8 augustus 2010

Rommelmarktkoopje: het lichtend Smiley-pad

Zo'n rommelmarkt ligt natuurlijk vol met... rommel. Ongelooflijk hoeveel kitch mensen hun leven lang sparen om dan uiteindelijk vele jaren na datum te beslissen dat kleinood alsnog te gelde te maken. Neen, géén containerpark. Neen, geen hergebruik als dubieus geschenk. Wie weet gaat een argeloze voorbijganger er alsnog mee lopen.
En al denk je alles al gezien te hebben in het leven (een ietsje minder pretentie graag), eender waar word ik wel blij verrast door een onnozeliteit, een oerlelijk voorwerp, een te negeren product dat door zijn aantrekkingskracht een hebbeding wordt. Zo erg dat ik zelf onhebbelijk word. Een oud luciferdoosje van Match. Pure vintage. Kan je daaraan weerstaan? Voor één keer wel. Sunlight zeep. Vintage. Ik was mijn handen er niet mee, wel in onschuld. Echter toen ik zo'n schitterend niet schijnend nachtlichtje zag met de beeltenis van Smiley, was ik meteen verkocht en het lampje ook.
Stel je voor. Een goeie week nadat je eindelijk optimaal Watchmen hebt herkauwd, schreeuwt hét stripsymbool om jouw aandacht. De juiste aanpassing -een klein druppend bloedvlekje- verhoogt het object honderdvoudig in waarde. Al was het maar emotioneel.
Ondertussen ook getest zonder geëlektrocuteerd te worden. De gloed die dit gele icoon uitstraalt, is... oranje!

Geen opmerkingen: