dinsdag 18 maart 2008

Te bed of niet te bed

Voor oudgedienden die herinneringen willen oprakelen aan Jos Ghysen, hou jullie schurend scharniertje maar ongeolied, de titel verwijst immers naar een belangrijk moreel dilemma.
Stel, een vriend vraagt of hij voor het weekend een matras van jou kan lenen omdat een kennis van het andere geslacht op bezoek komt. Nu heb ik er niet bijster veel op overschot. En de twee weinig gebruikte enkelingen die anderhalf jaar geleden vers werden aangekocht, lijken nog te nieuw om een ongeschonden verplaatsing in een veel te kleine wagen te verantwoorden. Een bruikleen van de B-mobiel zou dat probleem letterlijk kunnen vergroten, het blijft echter een delicate verhuis die niet zonder slag of stoot zal geschieden. Bovendien verrijkte het dilemma zich met de gedachte van wat de ontlener nu precies met het onbevlekt ontvangen onderbed zou aanvangen. Een tijdelijk onderkomen voor een extra logé of een vervangingsattribuut voor het net gescheurde springkasteel? Het zit bij het laatstgenoemde aardig in de buurt. De kans opperde zich immers dat net als bij de windzak de gebruiker kon leviteren naar hogere regionen. Maw eens goed gewichtloos van de grond gaan, net als Armstrong op een verend maanlandschap.
Niet dat ik iemand dat plezier wil ontnemen, maar de gedachte alleen al neemt in mijn verbeelding groteske proporties aan. Strips lezen doen me wegdromen, hier vrees ik eerder voor nachtmerries.
Maak ik me echter ongerust voor niets? Wie zegt immers dat het vogeltje zijn kooi eventueel mag verlaten en zal er zich geen kleine aardverschuiving in het Brusselse voordoen? Het blijft een hekele materie die me bezighoudt. Kan je een vriend diet weigeren?
Stel, een vriend vraagt of hij voor een weekend een matras van jou kan lenen. Wat doe jij dan?

Geen opmerkingen: